
Hakai Institute / Hakai Institut
Technology Team, Geospatial;
Coastal Observatory, Airborne
—
2020-11-01
Brian Menounos’ Research group at UNBC, along with Hakai Geospatial, flew Lidar and Imagery east of Lillooet over 3 days in 2019 (July 13th & 22nd, and August 13th 2019). Re-flights were required in 2020 to help remove data noise and low point density.
The project took place in 2019, and again in 2020 for reflights, within a 315 km2 area east of Lillooet, BC.
Below is a brief overview of the Airborne Coastal Observatory (ACO) and the type of data collected. For more information on post processing, data quality assurance, software used, and summary of results please contact data@hakai.org
The ACO is an aerial remote sensing platform used by the Hakai Institute to survey landscapes in detail. A Piper Navajo aircraft carries an array of integrated airborne mapping sensors installed to collect data in concert. The aircraft is operated and maintained by Kisik Aerial Surveys (Delta, BC).
Data products available:
Lidar data (LAZ)- classified point cloud – digital surface model – digital terrain model.
Image data (TIFF) – 4 band orthophotos – RGB & NIR.
Hyperspectral data (not always captured).
A detailed project report with the summary of acquisition, processing, and overall hardware / software is available (PDF).
Sensors and instrument breakdown:
Inertial Navigation System: Manufacturer: Applanix (Canada), IMU Model: POS AV 510 IMAR, GNSS Model: Trimble AV39.
Laser sensor: Riegl LMS-Q 780 long-range airborne laser scanner. Point density ranges per project and landscape from 1-12 points per square meter.
Aerial cameras: two fully integrated Phaseone Industrial iXU-RS1000 medium format cameras, resolution: 100MP, lens: 50mm f/4.0 Rodenstock.
Hyperspectral Sensor: manufacturer: Specim, model: AisaFENIX 384, spectral range: 380 - 2500 nm
Le groupe de recherche de Brian Menounos à l'UNBC, avec Hakai Geospatial, a volé Lidar et Imagery à l'est de Lillooet pendant 3 jours en 2019 (13 et 22 juillet et 13 août 2019). De nouveaux vols ont été nécessaires en 2020 pour aider à éliminer le bruit des données et la faible densité de points.
Le projet a eu lieu en 2019, puis de nouveau en 2020 pour des vols de retour, dans une zone de 315 km2 à l'est de Lillooet, en Colombie-Britannique.
Vous trouverez ci-dessous un bref aperçu de l'Observatoire côtier aéroporté (ACO) et du type de données collectées. Pour plus d'informations sur le post-traitement, l'assurance qualité des données, le logiciel utilisé et un résumé des résultats, veuillez contacter data@hakai.org
L'ACO est une plateforme de télédétection aérienne utilisée par l'Institut Hakai pour étudier en détail les paysages. Un avion Piper Navajo est équipé d'un ensemble de capteurs de cartographie aéroportés intégrés installés pour collecter des données de concert. L'avion est exploité et entretenu par Kisik Aerial Surveys (Delta, BC).
Produits de données disponibles :
Données Lidar (LAZ) - nuage de points classifiés - modèle de surface numérique - modèle numérique de terrain.
Données d'image (TIFF) — orthophotos 4 bandes — RGB et NIR.
Données hyperspectrales (pas toujours capturées).
Un rapport de projet détaillé avec le résumé de l'acquisition, du traitement et de l'ensemble du matériel/logiciel est disponible (PDF).
Panne des capteurs et des instruments :
Système de navigation à inertie : Fabricant : Applanix (Canada), modèle IMU : POS AV 510 IMAR, modèle GNSS : Trimble AV39.
Capteur laser : scanner laser aéroporté longue portée Riegl LMS-Q 780. La densité de points par projet et paysage varie de 1 à 12 points par mètre carré.
Caméras aériennes : deux appareils photo moyen format Phaseone Industrial iXU-RS1000 entièrement intégrés, résolution : 100MP, objectif : 50mm f/4.0 Rodenstock.
Capteur hyperspectral : fabricant : Specim, modèle : AisaFenix 384, plage spectrale : 380 - 2500 nm
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/